Tuning, meer specifiek chiptuning is het optimaliseren van het functioneren van de motor van uw auto door middel van het wijzigen van de software van de ECU. Dit teneinde een beter rendement uit de auto te halen. Oftewel, een groter koppel, meer vermogen.
Wat er bij chiptuning gebeurt is dus dat de software van de ECU van de auto geoptimaliseerd wordt door het aanpassen van een tien tot een honderdtal kenvelden.
Dit is mogelijk omdat fabrikanten een relatief grote marge hanteren bij het schrijven van de software voor de auto. Alles moet zo veilig mogelijk zijn; je wil geen terugroepactie moeten organiseren van miljoenen auto’s. Dat is nefast voor je merk.
Fabrikanten zijn gebaad bij een betrouwbaar imago; dat wil dus zeggen dat de auto’s die je in de markt zet lang mee moeten gaan en bij minder goed onderhoud niet direct naar de sloop gebracht moeten worden.
Tevens moet diezelfde auto hoog in de bergen van Finland perfect functioneren maar ook in de warmte van zuiderse landen en dan ook nog eens op brandstof met een octaangetal van 91 tot 102.
Het komt ook voor dat een bepaald type motor wordt ingezet in verschillende subtypes maar met een ander vermogen. Een voorbeeld hiervan is de BMW 320d die om fiscale en milieu gerelateerde redenen geleverd kon worden in een 150pk & 163pk versie. De motor zelf is precies hetzelfde, enkel de software is anders.
Met chiptuning wordt die marge dus verkleind, maar wel behouden. Het grootste verschil tussen veel chiptuningbedrijven is dan ook in hoeverre de grenzen worden opgezocht.